Grunden för daglig bön

Daglig bön är nödvändigt i det sunda Ortodoxa kristna livet. Det är inte ett alternativ. Varför vi ber, Hur vi ber, Var vi ber och När vi ber är frågor vi nedanstående kommer besvara.

Varför ber vi?
• Kristus uppmanar oss att be. Han berättar i Lukasevangeliet, hur mycket mer skall
den himmelske Fadern giva helig ande åt dem som ber honom (Luk 11:13).
Vi ber bön så att Gud kan hjälpa oss att bli mer lika honom i våra handlingar.
• Bön om  förnyelse och tillväxt i vår själ.
• Bön om  du vill tacka Gud för allt han ger oss.
• Bön att ödmjukt söka förlåtelse för våra synder – är en förutsättning för bön.

Vi kan också be för att söka hjälp för andra och oss själva. Men vi får inte glömma att be för hans hjälp i vår egen andliga tillväxt. Detta är inte självisk, men viktigt för oss är att bättre älska och tjäna andra och utföra Guds bud. Vi kan också be böner om hans hjälp för att stödja oss i olika asketiska metoder vi väljer att utföra.

Gör ditt liv en ständig bön
Vi uppmanas att be utan uppehåll. Här är Skriften hänvisningar till denna idé.
Be oavlåtligen (1Thess 5:17)
Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. (Ef 6:18)
Han talade en liknelse för dem, att män alltid borde be och inte tappa modet.
(Lukas 18:1)

Gud har för avsikt vårt liv att bli en av en ständig bön där vi är i ständigt en relation med Honom. Detta är vår viktigaste uppgift, att närma sig Gud. Hur gör vi detta? Sankt Isak av Syrien påminner oss om att det är omöjligt att nalkas Gud på annat sätt än oupphörliga bön.

När ska vi be?
En regelbunden Tid för bön

Först måste du upprätta en regelbunden tid för att be. Du bör ha minst en viss tid på morgonen och på kvällen som är avsedd för bön. Med vår upptagna liv betyder att du måste göra några medvetna förändringar för att göra tid för bön. Välj en tid som du vet att du kan hålla oavsett vad. Strikt disciplin i detta är viktigt. Tiden är något som bara du kan bestämma i samråd med din andlige fader. Din bön tid bör inte vara kortare än tio minuter på morgonen och sedan igen på kvällen. Din tid i bön kommer att växa som ditt förhållande till Gud växer. I början kommer du att finna att det är en kamp för att hålla en enkel disciplin som om det fanns negativa krafter som försöker hålla dig från regelbunden bön. Men kommer det komma en tid när du inte kan vänta på tid för att be. Räkna med en kamp i början för att vidmakthålla ett strikt schema. Som det populära ordspråket säger, ”Just do it!” Tänk på alla andra saker i ditt liv som du gör rutinmässigt som att komma till arbetet  i tid, eller personliga handlingar hygien som att borsta tänderna. Visst kan du också göra bönen en fast rutin …Skapa tid för bön

Var ber vi?
En lugn Privat plats för bön

Därefter måste du hitta en lugn privat plats där du inte blir störd för din dagliga bön. Detta kan vara ett hörn i sovrummet (en rumsavdelare kan bidra till att göra en särskild plats), utrymme i en klädkammare, eller, om du har tur att ha ett extra rum, ett speciellt rum som är bara för bön. Det måste vara en plats där du kan vara ostörd och ensam. När du väljer plats bör du sätta upp en liten ikon monter hem.  På den plats en ikon av Kristus, Guds moder, och din skyddshelgon. Har en oljelampa eller ljus som du kan tända när du ber. Också en rökelse brännare, ett kors och en bönbok och Bibeln .. en plats för bön

Hur ska vi be?
”Bön behöver ingen lärare. Det kräver flit, arbete och personlig iver, och då Gud kommer att bli dess lärare.” S: t Meletius Bekännaren

Isak Syriern säger att vi bör be:
• Bön med uppmärksamhet – så att vi kan ha ett sant
möte med Gud
Bön med ödmjukhet – eftersom denna slags bön går
raka vägen till Guds öra
• Bön med kärlek och tårar – med glädje och
tacksägelse, men också med sann omvändelse och renhet.
• Bön med tålamod och iver – ”att förneka sig själv” är
modigt att hålla ut i bön.
• Bön från djupet av hjärtat – även om vi ber
med hjälp av ”andras ord” bör de uttalas som om
de är våra egna. St Isaac säger att detta gäller särskilt
av Psaltaren.
• Bön med tro och absolut tillit till Gud – eftersom han vet om våra liv.
Förberedelse för bön
Med en regelbunden tid och en speciell plats, är du redo att börja. Du börja be genom att fokusera ditt medvetande i ditt hjärta och med våld insamling där alla befogenheter för själ och kropp. Ta lite tid i början av din bön tid till lugn din kropp och koncentrera er energi i ditt hjärta. Kristus säger, ”Ange i din kammare och … stänga din dörr ”(Matt 6:6). Ta bort alla aktiviteter som kan störa din inre härkomst. Ställ åt sidan till efter bästa förmåga, alla dina problem under dagen och dina bekymmer för morgondagen. Detta är inte en tid för att tänka eller oroande. När du är redo att be, stå, sitta eller gå ett par minuter och stadig ditt sinne att koncentrera sig på Gud.

Reflektera över vem det är som du kommer att ta upp. Kom ihåg, det är Gud själv som du ska prata med. Försök att åstadkomma en känsla av ödmjukhet och vördnadsfull bävan. Gör några prostrationer innan du börjar …. Förberedelse för bön

Obs: När vi ber bör vi vara öst. Varför?

Följ en bön regel och använda skriftliga böner i början
Du bör ha en särskild regel för både morgon och kväll. Försök inte och vinge det. Du håller på att utveckla en disciplin som är bortom vad du kommer lust att göra. Detta är inte en avslappningsövning, men en väg att vara i gemenskap med er Gud. Du måste ha en viss uppsättning riktlinjer du följer varje gång utan några ursäkter för att förkorta dem. I din regel, infoga stående, prostrationer, knästående, vilket gör korstecknet, läsa, och ibland sång. Använd bönböcker och skriftliga böner. De ortodoxa bönböckerna är fylld med böner som har testats ordentligt och använts i hundratals år. Bön behöver inte vara en skapande aktivitet. Du måste vara uppriktig. Håll din medvetenhet i ditt hjärta och koncentrera sig på orden i bönen. När du skapa en regel alltid hålla den. Var noga med att arbeta med din andlige fader på detta …En bön regel

Fokus på varje ord – Stressa inte din bön
När du börjar be träda i varje ord i bönen. Ta innebörden av orden ner i ditt hjärta. Stressa inte genom böner som du har bråttom att få dem med. Låt dem sakta sjunka in i djupet av ditt hjärta med ödmjukhet och vördnad för Gud. Det är som att driva en bil. När du kommer i 150 km/h på vägen  kanske du kan känna dig stark och i kontroll. Men vid höga hastigheter kan saker gå fel fort. När man kör med en hastighet av 50 km/h är bilen lätthanterad och om någon gör en farlig manöver du enkelt kan undvika det. Tja, sinnet fungerar på samma sätt. Vi vill träna det så att det går långsammare så att vi kan bli medvetna om Guds närvaro i oss. Så, i bön bör vi säga orden sakta så att vi kan vinna innebörden av dem och ge dem möjlighet att tränga igenom vårt medvetande och föra oss varmt om hjärtat känslor av kärlek och vördnad för vår Gud.  Låt orden droppa sig in i ditt hjärta som småsten släppa i en damm. Du kommer så småningom att hitta rätt tempo för dig själv. Se upp för tendensen att rusa för att slutföra dem hastigt.  När denna tendens finns har du gjort din bön till en skyldighet, och det är inte längre sann bön. Oroa dig inte om du upptäcker dig själv att göra detta. Det är normalt i början. Bara stanna upp och sakta ned och fortsätta be om Guds förlåtelse och hjälp. Dessutom studera böner innan du använder dem så att du vet innebörden av varje ord. Så småningom kommer du vill memorera dem …mer

Koncentrera din uppmärksamhet i bön
När du börjar läsa upp dina böner hittar du att ditt sinne kommer att vilja vandra. Medan du reciterar orden i bön kan ditt sinne hoppa till något helt annat. Var inte oroad över detta eftersom det är naturligt på grund av de krafter som inte vill att vi ska be till Gud. Arbeta med att lära dig att koncentrera din uppmärksamhet. Inse att när det här händer är det inte längre att be. När ditt sinne vandrar, var mild mot dig själv och gå tillbaka och läs om igen vad du sa när din hjärna var någon annanstans. Göra en samlad insats för att få dig att koncentrera sig på orden i bönen. Ibland hjälper det att säga dem högt en stund. Sinnet är ganska skickligt på att göra mer än en sak i taget. Du måste ta dig till att endast fokusera på Gud. När du pratar med dina bästa vänner tänker du inte på annat än att tala med dem. När du går in till chefen för en diskussion koncentrerar du dig. Gud förtjänar bättre uppmärksamhet än någon annan, så du måste lära dig att koncentrera och fokusera på orden i bönen. Dessa vandringar i sinnet visar dig hur ditt hektiska liv påverkar dig och att du måste hitta sätt att göra det lugnare så att du alltid kan tänka på Gud oavsett vad du gör. Bön är inte tiden att bli distraherad av dessa världsliga aktiviteter, för det kommer bara att distrahera dig från bönen. Arbetet med att koncentrera din uppmärksamhet mer och mer. Varje dag kommer du att vinna i din uppmärksamhet under bönen. Lär dig hur du lyfter dig i sinnet till att vara uppmärksam på himmelska ting …Uppmärksamhet i bön

Ha inte bråttom till andra verksamheter när du är klar med bön
När du är klar med dina böner, stå för en liten stund. Tänk vad ditt böneliv förbinder dig. Försök att hålla i ditt hjärta vad som givits till dig. Uppskatta det för en stund.

Be VARJE morgon och kväll minst
Kom ihåg att göra ditt böneliv som en fast regel och inte något som görs vid enstaka tillfällen eller sporadiskt. Det måste göras varje dag morgon och kväll på ett minimum. Du måste ha särskilda böner som ingår i din bön regel. Du måste förbinda sig att göra din regel varje dag. Tänk på vissa personliga hygien uppgifter som att borsta tänderna som du gör varje dag av gammal vana. Du glömmer  inte att göra dem varje dag. Din bön regel behöver bli en vana så starkt som dessa. Bönen måste bli en daglig vana som du aldrig glömmer. Bönen är viktig för hälsan hos vår själ Precis som de hygien aktiviteter som vi gör för hälsan hos vår kropp.