Dyrka och Delta i sakramenten

”Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Gå och lär er vad detta ord betyder: Jag vill se barmhärtighet, inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”
Jesus Kristus (Matt 9:12-13)

Tillsammans med vår personliga bön behöver vi delta i kollektiv bön eller bön som erbjuds under en gudstjänst i Ortodoxa Kyrkan. Dyrkan i kyrkan är en viktig del av ett liv i

Kristus. Kyrkan är Kristi kropp på jorden. När vi alla samlas för gudstjänst, är vi förenade

med änglarna och helgonen i vår bön att dyrka och förhärliga Gud.

Vi går in platsen för dyrkan ödmjukt, i vetskap om att vi inte är värd att i gemenskap med Gud, men vi går in med en stark längtan, med iver, att närma sig honom. Vi går in med den

förutsättningen att genom sakramenten, läror och praxis i kyrkan kommer vi att växa andligen. Även om vi kan finna sociala fördelarna med att ansluta sig till kyrkan, är denna sociala verksamhet inte syftet med kyrkan. Det är bättre beskrivas som en andlig sjukhus där vi kommer som individer i behov av andligt helande. Genom att gå med troende på Jesus Kristus, finner vi detta helande och visas en steg för steg process genom vilken vi kan ta emot Guds hjälper till att komma närmare i gemenskap med Honom.

Den Helige Ande verkar i kyrkan och ger andlig näring genom sakramenten i kyrkan. Det är viktigt att delta i dem eftersom de har gett oss genom Jesus Kristus själv för vår andliga hälsa.

Större sakrament i kyrkan
Nattvarden
Den gudomliga liturgin är den viktigaste tjänsten, och det ger oss ett slags andlig medicin:

nattvarden. Det är därför du ska komma till kyrkan varje söndag skall förnyas och stärkas genom deltagande i nattvarden. Här erbjuds kropp och blod av Kristus till medlemmarna för förlåtelse för sina synder och evigt liv. Du måste regelbundet ta del av denna gåva som Gud ger till oss alla för vårt andliga fördel. Det är därför ett av Guds bud är att delta i gudstjänst varje söndag. När du utvecklar ditt personliga böneliv du kommer inte längre att se detta som en skyldighet, utan som något du vill och behöver göra för din andliga förmån. Gör regelbunden närvaro i den gudomliga liturgin en del av din bön regel och lära sig ordentligt att förbereda sig och deltar regelbundet i sakrament nattvarden.

Jesus svarade: ”Amen, amen säger jag er: Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inte liv i er.  Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. Ty mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck.  Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. (Joh 6:53-56)

Heliga bikten
Bekännelse är också ett viktigt sakrament för din andliga tillväxt. Genom ditt deltagande i detta sakrament du förnyar ditt dop och är befriad från alla dina syndfullhet i Guds ögon. Fall inte i fällan att tro att du inte synd. Ingen av oss liv utan att synda. Detta sakrament innebär stående framför ikonen av Kristus med ett förkrossat hjärta, ber Gud om förlåtelse för alla gånger du inte har levt upp till vad han har gjort dig som kan, med prästen vid din sida som Ert vittne. Du bör göra detta minst två gånger per år.

Heliga smörjelse
I detta sakrament, är du smort med olja som har välsignat att ge dig styrka i helande fysisk och andlig sjukdom. Det erbjuds alla under påskveckan och på begäran vid andra tillfällen.

Äktenskap
I sakrament äktenskap, ett par står inför Gud, förbinder sig till en fackförening och förenas som ett i Guds ögon. Detta är sökvägen anges till förmån för deras andliga tillväxt och förening med Gud.

Samordning
I detta sakrament, är prästerskapet ges till en individ, och han är begåvad med den andliga befogenheter att utföra sitt arbete.

Dop och Konfirmation
Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd (Mark 16:16).
Dopet är början på den ortodoxa kristna livet, där en är renad från alla tidigare synder och förseglad med den Helige Ande. Det är hur en går med i kyrkan och blir en del av Kristi kropp och blir i stånd att delta i alla sakramenten för andlig nytta.Chrismation är smörjelse av den Helige Chrism, som är plomberade av den Helige Ande. Det är ett sakrament som vanligtvis utförs direkt efter dopet.

Obs: nattvarden, bikten och heliga smörjelse hänger ihop eftersom de tjänar för att läka kropp och själ. Gör deltagande i gudstjänst och sakrament i kyrkan en vanlig och integrerad del av ditt liv.