Fastan

Introduktion till Fasta

Efter bön, fasta är den andra asketiska metoder du ska börja som en del av en ortodox livsstil. Självklart, om du inte har tillräckligt med tro för att delta i den ordinarie gudstjänsten, att regelbundet delta i sakramenten, eller tid för daglig bön, fasta kommer inte vara till mycket hjälp för dig. Fastan är en praxis som visades för oss av Jesus och profeterna i Gamla testamentet. Jesus fastade i 40 dagar i början av sin offentliga verksamhet. Vi får höra ”han åt ingenting. ” Profeten Daniel fastade, ”jag åt ingen delikatesser, inget kött eller vin, nej det gjorde jag smörja mig själv.” (Daniel 10:3) Ester uppdrag Mordicai, ”Gå, samla alla judar. .. och hålla ett fast å mina vägnar och varken äta eller dricka i tre dagar, natt och dag. Jag och mina flickor kommer också fasta som du gör. ” (Ester 4:16) Paulus engagerad i en tre dagar absolut fasta efter mötet med den levande Kristus (Apg 9:9). Mose och Elia fastade i fyrtio dagar. (Mos 9:9, 1Kung 19:8)

Jesus bad oss också att fasta. Han sa att vi kan övervinna djävulen endast genom ”bön och fasta. (Matt 17:21) I Matt 6:16 säger Jesus : ”När ni fastar. …” Han sa inte ”Om ni fastar. Han förutsätter att du kommer fastar och ger instruktioner om hur man gör det ordentligt. Dagarna kommer, när brudgummen tas ifrån dem, och då kommer de att fasta. (Matt 9:15)

För att vara effektiv fastar måste den inriktas på Gud. När vi fort vi upptäcker de saker som styr oss. David skriver:”Jag ödmjukat min själ med fasta (Ps 69:10). ”Fastan påminner oss om att det inte är mat som upprätthåller oss, men Gud. Det hjälper också oss att utveckla disciplin som är nödvändig för vår andliga tillväxt.

Vår andliga tillståndet är sjunkit och krav av kroppen härska över själen för de flesta av oss. Utmaningen är att befria själen och ge den styrka som ska ansvara för våra handlingar, att bli befriad från programmatiska svar av vår hjärna som är en kroppslig funktion. När vi känna hunger, detta är ett organ efterfrågan. Vi nästan automatiskt ge efter för sitt krav utan att tänka. När vi fort vi lägger vår själ med ansvar och väljer att övervinna kval hungern efter Guds ära. Denna åtgärd är en handling av själen. Det är så fasta bidrar till att utveckla styrkan i vår själ. Eftersom hunger är en sådan grundläggande mänskligt behov och något vi måste göra ofta, och ett som vi ofta FROSSA i, fasta är en av de första discipliner lärde att bygga upp styrkan i vår själ. Efter erövra denna kroppsliga behov då det är lättare att erövra andra lustar. Av denna anledning våra kyrkofäder lär den grundläggande betydelse som fastan som förutom av vår andliga disciplin. Men vi gör det inser att fastan är inte en dygd. Det är medel för att stärka makten i vår själ så att vi kan agera mer mot Guds vilja. Det är en väg till ett dygdigt liv och vår förening med Gud.

Ortodoxa Kyrkan i sin vishet och till gagn för vår andliga tillväxt har gett oss fasta perioder. Dessa gånger genom de år där vi kan fokusera på vårt andliga liv och fördubbla våra ansträngningar i bön och tillbedjan.

På den yttre nivån fastande gäller fysiskt avhållsamhet från mat och dryck, och som saknar sådana yttre avhållsamhet en fullständig och sann fort kan inte hållas, men reglerna om mat och dryck får aldrig behandlas som ett självändamål, för asketiska fastan alltid har en aktiv och osedda syfte. Människan är en enhet av kropp och själ,”en levande varelse formad av naturens synliga och osynliga.” Våra asketiska fasta bör därför omfatta båda dessa naturer på en gång. Tendensen att överbetona externa regler om mat i en legalistisk sätt, och det motsatta tendensen att förakta dessa regler som föråldrade och onödiga, bör avvisas. I båda fallen den rätta balansen mellan det yttre och det inre har minskat.

Fastan är inte bara en fråga om kost. Det är moraliskt såväl som fysiskt. För att citera Johannes Chrysostomos betyder det ”avhållsamhet, inte bara från mat utan från synder”. Fastan, insisterar han, ”bör bevaras inte av munnen ensam utan också av ögat, örat, fötterna , händer och alla medlemmar i organ: ögat måste avstå från orena sevärdheter, örat från illasinnat skvaller, händerna från orättvisor. Det är meningslöst att fasta från mat, protester och ändå att ägna sig åt grym kritik och förtal: ”Du äter inte kött, men du förtalar din bror”